В Україні розпочався сезон обстрілів та холодів, а з ними і масові відключення світла. Це вже не перша осінь та зима без електрики, тому у багатьох з'явилися улюблені способи створення автономного/аварійного освітлення вдома.
"Телеграф" запитав електрика Ярослава Марченка з Запоріжжя, що він думає про популярні зараз варіанти і які радить встановити з власного досвіду.
Спочатку слід визначити, що саме ми забезпечуємо, розповідає електрик. Це можуть бути такі опції:
Краще мати кілька варіантів під різний розвиток подій, і дай Боже, щоб це не знадобилося, радить наш співрозмовник.
"Якщо задача — отримати кілька годин зі світлом, то наш варіант — ИБП. Краще з зовнішнім акумулятором і потужністю більше 1,5-2 кВА для впевненого пуску холодильника. Перевага ИБП в порівнянні з зарядною станцією — дешевизна, гнучкість у виборі акумулятора та можливість штатного автоматичного перемикання без установки малонадійних перемикачів АВР (автоматичний ввід резерву — пристрій, призначений для перемикання споживача на резервний джерело, — Ред.) з умовного "аліекспреса", — говорить Марченко.
ИБП зазвичай вибирають за трьома критеріями:
"З внутрішнім акумулятором неможливо розмістити батарею великої ємності (це чисто комп'ютерні), а з зовнішнім нерідко можна навіть вибирати між різними системами та напругами акумуляторів під одним і тим же безперебійником", — говорить електрик.
Тут слід визначити бюджет, який буде починатися від 7 тис. грн і може досягти 40 тис. тільки за саму техніку. До цього слід додати послуги спеціаліста, який все правильно підключить до мережі.
Якщо ми говоримо про аварійне живлення від акумулятора, то найбезпечнішим і відносно недорогим є гелевий (він же AGM). Ярослав Марченко звертає увагу на те, що акумулятор вибирається в залежності від навантаження, яке потрібно забезпечити, і очікуваного часу зі світлом на добу. Недоліком гелевого акумулятора є довгий час підзарядки.
"Використовувати класичний автомобільний акумулятор і дешевий інвертор — теж варіант, але як не багатократний вихід. Ресурс автомобільного акумулятора при розрядці до половини ємності дуже невеликий", — оцінив електрик.
У разі очікування тривалих відключень з короткочасними "світлими періодами" акумулятор повинен витримувати значний струм заряду, а це вже область застосування літій-залізофосфатних батарей.
0"Дорого, але ефективно. Що стосується безпеки — технології, звичайно, не сотні років, але в порівнянні з літій-іонними елементами проблем значно менше, LiFePO4-елементи не вибухають, і в разі внутрішнього пошкодження можуть максимум загорітися. Причому це дуже малоймовірний варіант, яким у разі батареї до сотні елементів можна знехтувати (ймовірність менше 0,0012% на елемент протягом 10 років), говорить електрик.
Такий варіант підійде для життя в умовах багатогодинних відключень. Водночас електрик застерігає, що не можна ставити такий інвертор замість ИБП при відсутності сонячних панелей або генератора.
"У такому випадку ми заколочуємо цвяхи мікроскопом і сильно переплачуємо. А от у разі наявності сонячних панелей/вітрогенератора в цьому вже є сенс, тому що в такому випадку можна спокійно прожити не одну тиждень без мережі", — говорить електрик.
Генератор Ярослав називає єдиним варіантом на випадок дійсно екстремальних умов і виживання в безелектричному місяці. Навіть незважаючи на те, що він гучний і смердючий.
"Повірте, після тижня відключень ви будете на нього молитися разом із сусідами, розтягнувши подовжувачі між балконами, ніж у разі прильоту поруч отримати сотню літрів горючого бензину, таке вже час)", — радить електрик.
Як варіант електрик радить відразу встановити двопаливний карбюратор. У разі необхідності його можна запустити як від бензину, так і газу (міський газ також підходить, головне, щоб був).
Дизельний за багатьма критеріями кращий, але ціна і вага є недоліками. Тому має сенс його встановлювати тільки більше 6 кВт для приватного будинку. А у разі малої потужності (потреба до 2 кВт) слід звернути увагу на інверторний генератор — тихіше, економічніше і досить компактно.
"Краще завжди мати кілька варіантів під різний розвиток подій, і дай Боже, щоб не знадобилося. Але треба бути готовим до всього", — радить електрик.
LED-стрічку на липкій стрічці електрик називає одним з можливих варіантів. Але потрібно виконати ряд умов.
1"Світлодіодна стрічка має місце бути, тільки от не з повербанком, а з автомобільним акумулятором. Працює, стрічка 5вт/м 12в, кілька метрів в кімнату — робочий варіант. Але багато рухів, плюс це недешеве задоволення", — говорить електрик.
Стрічка, наклеєна на стіну, довго не працює, перегрівається, вона повинна прикле