понеділок17 березня 2025
ukr-pravda.in.ua

Румуни спочатку розробляли Saur на базі БТР-80, але зрештою вирішили придбати Piranha V.

Як сталося, що Румунія протягом тривалого часу розробляла власну бойову броньовану машину, а врешті-решт вирішила придбати західну модель?
Как румыны сначала разрабатывали свой Saur на базе БТР-80, а затем в итоге приобрели Piranha V.

У лютому 2023 року Міністерство оборони Румунії ухвалило рішення про придбання 150 колісних бронемашин Piranha V на додаток до замовлених у 2017 році 227 ББМ цього типу, з частковою локалізацією виробництва на потужностях спільного румуно-американського підприємства, створеного Uzina Mecanică Bucharest і General Dynamics European Land Systems.

Це рішення, безумовно, викликало певний "фантомний біль" серед румунських експертів, які регулярно згадують про те, що колись Румунія працювала над власною машиною за проектом Saur, базуючись на БТР-80, і попри певні успіхи в розробці, ця ББМ так і не надійшла у серійне виробництво.

Наприклад, у своїй новій публікації румунський профільний портал Defense Romania цитує слова керівника профільної асоціації Patromil Віорела Маноле, який зазначає, що варіант згаданої ББМ під позначенням Saur 2 не зацікавив румунську армію через недостатній рівень захищеності в порівнянні із західними ББМ, внаслідок чого вибір впав на Piranha V.

Однак, на думку Маноле, проекту Saur 2 можна було б надати певний імпульс, якби румунська армія замовила певну кількість таких бронемашин у санітарному варіанті для використання в надзвичайних ситуаціях, наприклад, під час повеней.

Попри очевидні проблеми з рівнем захищеності Saur 2, можливість цієї машини долати водні перешкоди вплав, закладена конструкторами, насправді є цінною в умовах рельєфу Румунії. Тим більше, що зазначені вище Piranha V, які румунська армія закуповує в кількох варіантах, не мають можливості долати водні перешкоди вплав.

Проте, як далі прямо випливає з цієї ж публікації, румунські військові в історії з проектом Saur могли бути незадоволені не стільки характеристиками самої машини, скільки тривалістю робіт, які фактично затягнулися майже на 30 років, без відчутного результату "на виході".

Конкретніше, над машиною в базовому варіанті Saur на основі радянського БТР-80 румунський ОПК почав працювати ще в 1988 році, хоча тоді машина мала індекс B33 Zimbru. Після розпаду СРСР та "Варшавського договору" проект був призупинений, але на початку 2000-х років був відновлений і отримав позначення Saur 1.

Проте проста "перепаковка" бронемашини стандарту "Варшавського договору" не влаштувала румунських військових, оскільки країна вже на той момент стала членом НАТО. Так з'явився новий варіант цієї бронемашини під позначенням Saur 2, у якого під час випробувань виникли проблеми з рівнем захищеності та роботою силової установки.

Спроби румунських конструкторів виправити ці проблеми та створити новий варіант машини під позначенням Saur 3 не знайшли підтримки в Міністерстві оборони Румунії, яке шукало варіант колісної ББМ з шасі 8x8 для програми "Національний бронетранспортер".

В результаті проект колісної бронемашини Saur перейшов у статус "перспективної нереалізованої розробки" та став предметом "фантомного болю" румунського оборонно-промислового комплексу.