середа22 січня 2025
ukr-pravda.in.ua

Що відомо про БПЛА "Чаклун-В", які атакували Смоленський авіазавод, та яка ситуація з російськими Су-25?

Обговорюємо ключові деталі нової атаки на потужності російського військово-промислового комплексу.
Что известно о БПЛА "Чаклун-В", которые атаковали Смоленский авиационный завод, и какая информация о Су-25 у россиян?

У ніч проти 21 січня 2025 року Сили оборони України застосували далекобійні БПЛА-камікадзе для атак на військові об'єкти на території агресора. Відомо, що "приліт" стався по Смоленському авіаційному заводу, де, за заявою ЦПД при РНБО, здійснюється виробництво та модернізація військових літаків, зокрема Су-25.

Крім того, відео з соцмереж свідчать, що для цієї атаки з нашого боку був використаний далекобійний дрон-камікадзе "Чаклун-В", який має приблизну дальність пуску до 700 кілометрів.

На даний момент точні результати удару по ворожому авіазаводу не відомі. Проте на наведеному вище відео видно, що під час атаки один з наших БПЛА знищив російський "Панцирь", в той час як інший дрон влучив у виробничий корпус заводу.

Що стосується "Чаклун-В", то, окрім дальності польоту до 700 кілометрів, повідомляється про масу бойової частини в 20 кілограмів; аналогічна маса БЧ є у рашистських БПЛА Shahed-131, які, однак, рідко згадуються в контексті повномасштабної війни РФ проти України.

Водночас, схоже, що рашисти вважають, що "Чаклун-В" має комбіновану бойову частину, маса якої може перевищувати 20 кілограмів, а її складові розміщені в різних елементах фюзеляжу безпілотника. Це, у свою чергу, може створювати психологічний ефект при використанні таких БПЛА для атак на ворожі військові цілі.

Щодо Смоленського авіаційного заводу, важливо уточнити кілька моментів. По-перше, в жовтні 2023 року Сили оборони України вже завдавали удару по цьому об'єкту російського ВПК, і тоді ГУР МОУ повідомляло, що цей завод займається виробництвом ракет Х-59. Навіть зараз на сайті Головного управління розвідки в відповідному розділі зазначено, що на Смоленському авіаційному заводі використовується імпортне обладнання з кількох країн, яке в основному призначене для виробництва БПЛА та Х-59.

Проте не можна виключати й можливість, що протягом останнього року відбулося певне перепрофілювання цього авіазаводу для виконання робіт по Су-25. При цьому слід розуміти, що Росія не здатна виготовити нові штурмовики цього типу. У радянські часи завод, який виготовляв ці літаки, знаходився в Тбілісі, але тепер підприємство Tbilisi Aircraft Manufacturing може займатися лише ремонтом та модернізацією Су-25.

Згідно з даними The Military Balance 2024, на початок минулого року ЗС РФ мали у своєму розпорядженні 40 Су-25 у базовій версії, близько 110 модернізованих літаків Су-25СМ/СМ3 та 15 навчально-бойових Су-25УБ.